Zweepslag in de kuit, hoe nu verder met hardlopen?

CasperAdvance, Blog, Featured, RunningLeave a Comment

Mijn post over mijn kuitblessure uit 2009 levert nog steeds veel hits op via Google. Daarom lijkt het me zinvol om mijn ervaringen met mijn zweepslag in mijn kuit te delen en wat tips kort op een rij te zetten.

Overbelasting door klussen

Enkele jaren geleden heb ik een zweepslag in mijn linkerkuit opgelopen. Dat voelde alsof iemand heel hard een scherpe steen tegen mijn kuit aangooide. Ik kon vrijwel direct daarna er niet meer op staan. Een uur later was mijn onderbeen bont en blauw en kon ik 2-3 weken uberhaupt niet meer lopen. Ik ben toen bij de huisarts geweest en die zij dat ik 6 tot 8 weken rust moest nemen.
Oorzaak van de zweepslag was een overbelasting. Ik was al een tijdje bezig met hardlopen, maar waarschijnlijk niet op de juiste manier. De druppel was de honderdste kruiwagen de dijk op en de container in rijen, tijdens de verbouwing van ons huis.

Het komt weer goed

Ik train inmiddels voor halve marathons, dus het is weer goed gekomen. Hieronder staat wat ik heb gedaan om te herstellen en wat tips om je training weer goed op te starten:

  • Ga naar de fysio (of huisarts) en laat je goed voorlichten, zorg dat je doet wat de fysio je adviseert
  • Herstel van een zweepslag duurt lang, reken op meerdere weken rust
  • Leer de techniek van lopen; ga langs bij een vereniging, hardloopclub of doe mee met Start to Run
  • Koop nieuwe hardloopschoenen. Na enkele jaren, of ergens tussen de 1000 en 1500 km, is de demping uit de schoen
  • Leer jezelf een ontspannen en gebalanceerde loop aan. Zeker als je van plan bent lange afstanden te lopen is zelfs een beetje gespannen of scheef lopen ongewenst
  • Let op dat je niet te lang op een schuin wegdek loopt of zorg voor voldoende afwisseling. Loop dus bijvoorbeeld niet altijd links of altijd rechts op een aflopend wegdek
  • Bouw na het herstel je training weer rustig op. Volg een schema van een trainer of een hardloopsite (bijvoorbeeld prorun.nl)
  • Ga niet meer dan 10% sneller (in tijd) of verder (in km’s) dan de week er voor
  • Indien je later een verharding voelt op de plek van de spierscheur, laat je informeren door een fysio. Dit is waarschijnlijk bindweefsel, en dat is minder soepel dan de kuitspier. Dit kan dus mogelijk een bron worden voor een herhaalde zweepslag.

Heb jij nog tips of ervaringen? Laat het weten, geef je commentaar hieronder.

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.